måndag, juli 28, 2008

läderlappen

Då är det äntligen dags att ta sina sandaler och sakta men säkert vandra över det torg som skall leda mig till filmstaden i växjö! Äntligen är det dags för mig att se Gotham Citys okrönte konung och hjälte nämligen LÄDERLAPPEN. Jag fullkomligt älskar den svenska översättningen av Batman till läderlappen!
Sedan skall jag icke sticka under stolen med att ända sen jag hörde att Heath Ledger skulle vara jokern, så har jag varit eld och lågor över det. Jag trodde han skulle kunna göra det riktigt bra, ikväll får jag svaret.
Det tråkiga i det hela är att jag hela tiden kommer sitta och blicka över den gigantiska storbilden och grunna på att detta är hans sista framträdande någonsin då han tragiskt gick bort i januari!

Den spetsörade läderlappen har alltid varit en av mina favorithjältar genom tiderna, då stålmannen och spindelmannen lider av några större fel i sina kromosomer, men den kära läderlappen han är bara dyster och alldeles jättevanlig förutom att han har en jättegrotta och en sjukt cool bil.
Det fanns en period i batmans liv då jag tyckte det hela kändes för mkt som en leksaksaffär, det va den filmen då George Cloney och guvernören av Californien medverkade. USCH.
Dem första batmanfilmerna är sjukt coola och man lägger märke till det typiska för Tim Burton, miljöerna och allt, det är magnifikt.
Men bästa batman genom tiderna är Christian Bale, han är lagom vemod, helt dyster och alldeles underbar.
Man har svårt att tänka sig att lille christian en gång i tiden spelade i Astrid lindgrens härligt hemska Mio min Mio.


-m

Inga kommentarer: