fredag, maj 30, 2008

Fredagsmys

"På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är kåt!"


Med dem kända raderna inleder Ulf Dagebys en av nationalteaterns mest kända låtar, livet är en fest.
Ikväll kan jag varken påstå att blodet bubblar och att jag är kåt eller att livet är en fest!
Jag har försökt gå och sova några gånger ikväll mellan 16-20 men varje gång jag har gått och lagt mig så har något väckt mig, antingen är det någon som klivit innanför mina dörrar och ropat hallå eller så är det telefonen som pipit på ett besynnerligt sätt.

Jag ber till högre makter att det inte kom någon när jag rev loss en annan av nationalteaterns bästa låtar på min gitarr! Bara min älskade väntar.
Från början när jag spelade den så lät det kanske rätt okej men det slutade med att jag svävade ut i tonerna och kom på mig själv att det va mer blues än ballad från min sida.

Nu närmar sig klockan 21 och mitt huvud har inte riktigt vaknat till och jag känner inte glädje att behöva dra på mig min uniform och ställa mig på ett dansgolv någonstans i södra sverige och titta på fulla ungdomar som beter sig som svin eller är för fulla för sitt eget bästa, vilket gör att dem lär vakna med ångest imorgon. Jag har sett det förr, på tok för ofta.

Jag har sett flickorna som gråter över livet, jag har sett männen bråka över något som är en bagatell, jag har sett 17-åriga "Lisa" använda ett falskleg och jag har sett en knäckt näsa på en kille som varit med om sitt livs boxningsmatch och förlorat den stort.

NU är det dags för mig att slita mig bort och sätta mig i min bil och återigen sjunga med i tonerna till Springsteens - Badlands, det är lite så jag känner mig idag.
Aningen bitter, men med ett leende på läpparna..

-m

Inga kommentarer: