måndag, oktober 06, 2008

Storheten och Lundell!

Dags att tona ner belysningen och bli allvarlig och djup och stirra in i det där värmeljuset som lyser kapp med datorskärmen på min högtalare!
Jag önskar jag kunde säga att jag satte på en LP-skiva och kunde sitta här och stirra in i det stora ingentingen och bara sjunka in i musikens värld.
Idag fångade den stora musiken mig och jag snavade till och har hittat den där underbara repeat-knappen som man kan hitta dem gångerna man hittar en låt som har storheten själv.
Dem där små textraderna som får en att tänka till och inse att detta är faktiskt en låt som handlar om något!
Den låten jag tänker på bygger på The Eagles gamla mästerverk Desperado som många kända artister har tolkat såsom Johnny Cash, The Carpenters och våran svenska countryhäxa Jill Johnsson.




Desperado, du kanske borde ta dig samman
sätt handen mot pannan och blunda och känn
hur det hettar, du kan ta det ingen tvekan
men dina desperata lekar vad ger dem igen.

Du har haft allt i din hand,
du har haft det du har slängt det,
det finns alltid något annat att lockas av.
Vet du vad du letar efter
eller har du undanträngt det,
jag menar allt du jagar
för att du inget vill ha.

Desperado, inte lär du bli yngre,
men det hjärta blir allt tyngre
av all lättsamhet och frihet,
är du fri där du står nu,
ditt fängelse är du i din ensamhet.

Du har vunnit, du har brunnit,
du har tagit hela potten,
du har njutit segerns sötma som en kung.
Men det är bara ett fingerknäpp
från toppen ner till botten
och huden mot din lycka är så tunn.

Desperado, fyll ett glass med vatten,
drick det i natten, kallt och rent,
kom tillbaka, kom till klarhet och vila,
bäst du låter någon älska dig innan det är för sent.


Jag vet inte om det är kvinnliga hormoner som spökar i mig sen jag såg mamma mia, men jag känner mig lite blödig när jag hör låten!

Inga kommentarer: