lördag, oktober 14, 2006

Onani!

Jag minns väl min första kontakt med Onani, endast 11 år gammal så kom Slave to the music med 24 seven.
I Den låter det precis som dom sjunger Onananenananenaera...klassiskt.
när man hör den låten får man en viss känsla att vilja gå på workout, fastän jag aldrig varit på någon. Skulle det då kallas onani-workout?


Men sen blir man äldre då upptäcker man en ny form av onani, en härlig och pompös onani fylld med vemod rakt igenom, jag talar om gitarvirtouser som smeker sin gitarr som det vore det sista dom gjorde.

Det finns långsam onani, där det ska gå lugnt och vara bekvämt, sen finns det den hektiska onanin där det gäller att släppa ut allt och inte hålla tillbaka ett uns.

Gary Moore - Still got the blues, Eric Clapton - Wonderful tonight är en form av långsam vemodsonani.
Icke att förglömma Mark Knopfler, sångare och gitarist i Dire Straits, han smeker sin stolthet så det svider inombords, speciellt i Brothers in Arms, han ökar tempot avsevärt i Sultan of Swing
medans kanske den största av dem största onanisterna Yngwie Malmsteen, där finns det inga hästar att hålla igen på, där ger han verkligen havre och jag undrar om han har redbull i fingrarna.

Ett gitarronanisolo som får mig att plocka fram min oftast rosa (med flames) luftgitarr är när John Norum ger järnet i Solot till Europes- Final Countdown från 1986. Men icke att förglömma Slashs Solo i November Rain, det kan få mig att släppa allt jag håller i å bara stirra in i väggen, totalt njutning.
Det är klimax.

Icke att förglömma Solot i slutet på Queens helt magnifika låt Bohemian Rhapsody, det är musikhistoria.


Dagens härligaste låt är helt klart Frankenstein Drag Queens-evil_is_good
inte mkt till onani, men en härlig låt.

In, ut, sprut så va denna stunden slut.
(härligt nödrim det där)


Vilken låt har ditt favoritsolo?

-m

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har verkligen fått med många fina låtar där.. och Queens Bohemian Rhapsody spelar jag ALLTID luftgitarr till, det är ett måste i den här familjen.

Annars är jag sjukt förälskad i kanske en av de mest uttjatade rocklåtarna ever men jag kan inte hjälpa det. "Nothing else matters".. men det mesta med Metallica är bra.. nu måste jag lyssna lite på "Master Of Puppets".

Fortsatt trevlig helg!

Micke sa...

Det finns många sjukt bra låtar, där elgitarren står i centrum, gary moore å mark knopfler e helt grymma, Nothing else matters är en riktigt bra låt, tuesdays gone med metallica e riktigt bra, hört den?
där står iofs en akustisk gitarr mer i centrum :)
men ack så bra :)

Anonym sa...

Njaa, det kan jag inte påstå att jag gör. tror inte direkt på sånt men.. you never know.

Anonym sa...

Seriöst! Det är alltid lika roligt att läsa dina bloggar. Och genom denna har jag fått bekräftat att mikael andersson är samma mikael andersson som jag kände för ett år sedan =). Du måste dock skicka november rain igen. Hur många ggr har du inte tjatat om den och jag har aldrig hört den! Dags att rycka upp sig!

Anonym sa...

Förresten du! Jag har ny musik att dela med mig av. Vad sägs om The Feeling, The Kooks, Snow Patrol, The Killers och The Automatic. Msn.a for information!! Ha så kul ikväll!

Anonym sa...

Haha! Jag kommer också ihåg den där låten(Slave to the music) och tror faktiskt att jag fick exakt samma associationer som du. Gitarrsolon finns det gott om men om vi nu ändå talar om onani så kommer man ju(förhoppningsvis) så småningom till klimaxet... och då finns det bara en låt att tala om, nämligen Child in Time med Deep Purple.