måndag, december 04, 2006

Cover-Kåt

Jag kan väl säga att jag är lite coverkåt, fast inte lika mycket som westlife och ronan keating, vars nästan hela karriärer har byggt på att göra fantastiska låtar lite sliskigare.

Ronan Keatings: If Tomorrow never comes, Iris, When youre say nothing at all, in the ghetto och father and son m. fl.

Westlifes: Mandy, The Rose, Uptown Girl och You Raise me Up och Mack the Knife m. fl.

Där snackar vi coverkåta utan dess like, det är nästan som man borde kalla dem för coverband/artist men icke att förakta att många bra artister har gjort någon härlig cover, men någon måtta får du vara med det.

Nedan följer några riktigt härliga covers, dom första 10 jag tänkte på direkt, givetvis finns det fler underbara covers.

  1. Sator - Ring Ring (abba cover)
  2. Bruce Springsteen - Jersey Girl (Tom Waits cover)
  3. Johnny Cash - I´m on Fire (Springsteen Cover)
  4. Offspring - I wanna be Sedated (Ramones Cover)
  5. Sonata Arctica - Still Loving You (Scorpions Cover)
  6. Tori Amos - Smells like teen spirit (Nirvana Cover)
  7. Totta Näslund - Bara min älskade väntar (Svensk tolkning av Bob Dylans - Tomorrow such a long time)
  8. Charta 77 - Balladen om den kaxiga myran (Stefan Demert Cover)
  9. Social Distortion - Ring of Fire (Johnny Cash Cover)
  10. Willie Nelson - Always on my mind (Elvis Presley Cover)

Men handen på hjärtat, hittar jag en bra låt då vill jag höra den i så många versioner som möjligt, live versioner, bootlegs, covers, ALLT.
Covers är härligt att höra för det mesta om det görs bra, det är skönt att höra hur andra artister tar sig an en låt och försöker göra den på sitt sätt.

Summan av det hela betyder att jag är nog fan mer än lite coverkåt.
-m

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaah jag har inte hört Sonata Arcticas cover på Scorpions låten.... *låter som en robot* MUST DOWNLOAD!

Ha det bäst!

Anonym sa...

Åh! Jesey Girl är jag kär iiii :)

Ha det fint

Anonym sa...

Du cyklar helt åt rätt håll, min vän. Sufjan Stevens har ett par låtar med i O.C.
Han har gjort ett par albums trots sin unga ålder.. men det är inte direkt vardagsmatsmusik vi snackar om.. den där låten är det mest "normala".. :D testa att lyssna igenom om du hittar något. :)

Anonym sa...

Wohoo, vad roligt att du sett en av mina översättningar :)
Nu blev jag extraglad!

Anonym sa...

Har du sett mitt inlägg om covers? Jag är lika coverkåt som du. Forever Young med The youth group är STÖRTSKÖN! Har många fler att rekommendera, titta in på min sida och titta längst ner på sidan :)