tisdag, december 19, 2006

Joe Barbera .R.I.P.

Idag fick jag veta att en av mina stora förebilder har gått ur tiden.
Joe Barbera, säger förmodligen inte er vanliga dödliga människor nåntingen, men säger jag vad han har hunnit med i sitt 95 åriga liv så vågar jag slå vad allt jag äger och har på att ni vet vem han är.
Han är förmodligen en av dom största serietecknarna som någonsin funnits med serier som Familjen Flinta, Fånga Duvan, Jetson och framför allt Tom och Jerry och Scooby Doo.
Jag är inte riktigt 100% säker men tror att smurfarna är en Hanna-Barbera produktion med, och då menar jag givetvis inte dom anskrämliga Smurfhits.
*KLIPP FRÅN SMURFARNA*
Jag minns när en serie som hette nåt i stil med FÅNGA DUVAN gick på Cartoon Network.
Lagom tid att när man anlände hem från skolan så slaffsade man i sig lite käk och skrattade gott :).
Ända upp i gymnasieåldern förföljde Fånga duvan serien mig, speciellt den hesa lilla hunden Muttley, gud va fräck han va.
Scooby Doohs oefterhärmliga skrik efter Shaggy när han blir rädd..det är tecknat på hög nivå..

Det är kul att det finns kreativa människor, tänk om man bara hade haft hans ork att skapa saker...ja, drömma kan man..

Må du leva i frid Joe Barbera.

1 kommentar:

Anonym sa...

RIP

Annars borde de flesta känna igen namnet "Hanna Barbera"