måndag, juli 02, 2007

Kung av sand!

Jag har märkt att många hittar till min blogg för dem vill lära sig spela kung av sand på munspel!
Piece of cake, en omusikalisk grabb som jag klarar ju av det så varför skulle inte du klara av det!

Först och främst tycker jag du skall investera en Gyllene Tider skiva med just Kung av Sand på, ett munspel som är stämt i G och ett glatt humör!
Sen håller du fjärrkontrollen i ena handen och munspelet i den andra och sen så e det bara att lyssna och försöka spela det Per Gessle spelar!

Du börjar med att blåsa i hål nummer sex, redan där bör du höra att du har rätt ton sen går tonerna neråt!
Men börjar du bara blåsa i hål sex så lär du dig ganska snabbt!
Men tro inte du lär dig spela munspel på en kafferast, möjligtvis en lunchrast!


En annan låt som går i G är ju Springsteens magnifika The River, Lars Winnerbäcks - Kom ihåg mig då, Ultimathule - För fädernes Landet!

Mitt tips till dig köp ett munspel och sätt dig för tusan där du lyssnar på musik och försök spela med i låtar!
Börja med Kung av Sand och sluta med något eget :)

3 odödliga munspelslåtar i G-dur

  • Bumbibjörnarna
  • Boten Anna
  • Oh Susanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste nog fan sno sonens munspel och prova :P

Anonym sa...

Det var längesen jag läste din blogg... hur är det i småland nu då? Jag själv har flyttat därifrån och är tillbaka där jag kom ifrån, Göteborg typ. Jaja.. tänkte bara kolla hur det var med dig om du nu kommer ihåg mig. :)

/Anna

Alex sa...

Tackar, tackar!

Ska se till att investera i ett munspel så fort jag kan. Låten inspirerar mig verkligen. Tack för tipsen!