torsdag, mars 13, 2008

Sjukskriva sig via sms

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2039730.ab

Jag är själv lite kluven till om man skall sjukskriva sig via sms, visst är det smidigare och man slipper en jobbig dialog med arbetsgivaren om varför man är sjuk, men samtidigt som man slipper dialogen så har du ju ett visst ansvar gentemot din arbetsplats på samma sätt som din arbetsplats har ansvar över dig och ditt beteende!

Att sjukskriva sig via sms skulle kunna fungera för mig, men man skulle nog gå och tänka på om till slut sms:et kommit fram och det blivit ogiltig frånvaro.
Det kan ju vara bra för arbetsplatsen om man ringer och säger vad man har för sjukdom och när man tror man är tillbaka.

Personligen har jag alltid ställt klockan och ringt några minuter innan mitt skift börjat och berättat för arbetsledaren att jag känner mig krasslig och stannar hemma en dag eller 2 eller kanske rent av hela veckan beroende på sjukdom.

Många människor bryr sig inte speciellt mycket om sjukskrivning och sånt har jag märkt.
Helt plötsligt dyker inte kollegan upp och då börjar man undra, vad tusan har hänt, men när han/hon 3 dagar senare dyker upp och säger "jag har varit lite krasslig".

Det är inte sådär himla jättejobbigt att ringa ett samtal som är över på en halv minut.

-m!cke

Inga kommentarer: