söndag, augusti 12, 2007

Polygami

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16656890.asp

Det där med polygami-äktenskap har jag aldrig förstått mig på!
Varför skall man ha mer än en fru?
Visst kan man ha många fruar genom livet, det kan jag köpa men däremot så tycker jag inte att man kan ha dem samtidigt!
Tänk att ha flera frua man ska skämma bort med smycken och annat oväsentligt krimskrams som kvinnor gillar att bära i tid och otid!
Jag har nog helt enkelt bara råd med en fru....om jag ens har det.

11 kommentarer:

Fröken Sverige sa...

Jag kräks - så vidrigt är det! Fy Faan, rent ut sagt.


/FS

Anonym sa...

Egentligen spelar det ju ingen roll vad du och jag tycker, jag kan inte heller förstå det.

Men vill andra ha det så är det väl deras ensak, så länge de gör det frivilligt.

Anonym sa...

Mohamed rekomenderade ju 4 fruar. Om vi nu ska behålla religions
friheten och vår nuvarande invandringspolitik så måste vi i konsekvensens namn acceptera polygami och att folk från andra kulturer har andra sedvänjor som vi västerlänningar tycker är konstiga och ibland helt galet.

Anonym sa...

Det handlar om allvarligare saker än hur maken dabbas ekonomiskt i ett polygamiäktenskap, för han är ju kungen, och det är hans fruar. Det som bekymrar mig är hur svårt och bittert det måste vara för kvinnorna, att vara tvungen att dela sin make med andra, ibland under samma tak. Män skulle ju aldrig gå med på det, men det förväntas att kvinnor ska lägga sina kännslor åt sidan och bara acceptera. Det är jupt orättvist naturligtvis. Å andra sidan så är det ju något som är lite häftigt i vår kultur också, när män har flera tjejer, vad det gör med tjejern verkar inte alla beundrande killar bry sig om. Se bara på Hefner, gammal gubbe med tre blonda flickvänner i tjugoårsåldern, under samma sak, och han beundras. Man kan ju fråga sig varför? Kvinnorna är ju köpta. Hade han varit luspank skulle de inte vilja röra vid en gammal gubbe-vilken ung tjej skulle det?

Anonym sa...

Månggifte kanske hade en poäng i deras hemländer som ett substitut till att det inte finns ett socialt ansvar som ordnas av samhället(detta är förklaringen man får höra i a f).
T e x en man dör och hans hustru får ingen inkomst då hon bara har varit hemma.
Men i sverige behövs inga sådana arrangemang för vi har ett socialt skyddsnät.
Och sen kan man ju fråga sig varför det då inte finns några kvinnor som har fler män,så det känns ju som om det är mer till för behaga männen från dessa kulturer.
I dessa dagar när våra politiker och proffstyckare tävlar om att bräcka varann i att omfamna främmande kulturer och sedvänjor till höger och vänster så är polygami INTE nått som vi ska låta katten dra in.
Nä jag tycker att sverige aldrig ska acceptera sånna påhitt.

Anonym sa...

homo
poly
getter
barn

bollen är i rullning..

Fröken Sverige sa...

Micke: Nej, du är inte vidrig,såvitt jag vet..hehe....utan de de som har flera fruar och våra lama politiker som lägger sig på rygg för islam gång efter annan.

:-)

/FS

Josefine Gunnarsson sa...

Mikael Mikael, vad har du startat? =P

Anonym sa...

Det går inte att hindra tre personer att leva som gifta. Problemet är att när en av personerna dör. Då kan en av personerna få hela arvet och den andre stå helt utblottad!

Det handlar inte om att förstå. Precis som att jag inte kan förstå vad silvia ser hos knugen. Det handlar snarare om att tillåta och acceptera.

Polygami handlar inte alltid om förtryck. Att staten förhindrar ekonomisk säkerhet för alla parter i ett helt frivilligt månggifte är också förtryck.

Anonym sa...

Två män och en kvinna? Tre kvinnor och tre män? Och alla är med frivilligt. Vem är då kungen i det förhållandet? Ska vi hindra dem också att leva ut sin kärlek till varandra?

Tillåt polyäktenskap!

Anonym sa...

Visst, det är ingenting som hindrar att flera lever tillsammans i ett sexuellt förhållande.
Men att vi hela tiden ska fråga oss, om vi bör och ska, införa islamska lagar i dom befintliga är fullständigt barockt.
Finns det ingen vettig politiker som kan sätta ner foten en gång för alla?