torsdag, augusti 16, 2007

Ständigt dessa ORDNINGSVAKTER

Artikel i Svenska Dagbladet om Övervåld utfört av ordningsvakt

Finns även en Artikel i DN om samma sak

När jag läser sånt här så blir jag förbannad, sju ordningsvakter misshandlade blodtörstigt 3 st krogbesökare!
Förkastligt och oförsvarbart!
Det är just denna sortens ordningsvakter som drar ner min kår i smutsen, dessa människor som måste ha bekräftelse genom att se blodet flyta på andra människor.
Jag kan försvara det där med dem svarta handskarna som man kan läsa om i artikeln.
Det är för att skydda händerna om något oförutsägbart skulle hända, dvs någon kommer med en kniv eller dylikt så kan det vara bra att ha ett på knivhandskar!
Det är vanligt förekommande i krogbranschen och det handlar inte ett dugg om för min del att man ska se tuff och macho ut.

Jag mår dåligt att av bruka våld, det är en sista utväg för min del men ibland så måste man ta till med hårdhandskarna och när du väl måste använda våld så skall du kunna stå för varje slag, grep du gör!
Jag har brukat våld, jag kommer bruka våld igen för man är tyvärr tvungen ibland i krogmiljö att göra det.
Jag blir oftast utsatt för hot och glåpord och en och annan knuff av folk som tycker man missbrukar sin makt fastän man inte gjort ett jota.
Det är just dessa människor som gör att jag får ett rent helvete med en del krogbesökare.

Jag minns en av mina första kvällar i kroglivet då det kommer fram en ung kille till mig och skriker till mig för att någon av mina kollegor har slängt ut honom pga slagsmål.
Jag fick ta all skit utanför, han skrek minst 10 minuter på mig hur dålig jag va som person, och vad han tyckte om mitt jobb, min familj och allt annat du kan tänka dig...
Inte tog jag fram batongen och slog ner honom och satte handfängsel på stackarn, nej nej nej!
Det är där man vinner person, med ett tålamod men ändå visa vad gränsen går!
Samma man kom tillbaka senare och bad om ursäkt och sa även till mig att han tyckte jag skött det hela riktigt och korrekt.

Ordningsvakter finns inte till för att skapa våld, vi är där för att just du skall känna dig trygg i krogmiljö.
Ju mindre vi märks desto bättre jobb har vi gjort.
Det låter kanske lite sjukt men det är sanningen och min målsättning när jag jobbar.

-m!cke

11 kommentarer:

Memman sa...

Du har helt rätt inställning Micke finns allt för många rötägg bland ordningsvakter som bara vill visa sin makt.

Anonym sa...

Men nu skriver du som om att Ordningsvakterna är både skyldiga och dömda ? Hur vet du det ?
Jag sägaer inte att ena eller andra sidan är skyldig. Det får rättssystemet utreda.
Men jag har lärt mig att vara kritisk mot vad som skrivs i media.
Särskilt när bara ena parten har dragit sin story om händelsen.
Ordningsvakterna har tystnadsplikt, och bevakningsbolagen uttalar sig nte om enskilda händelser under utredning.
En ganska vanlig situation är att kroggäster som avvisas pga att dom är för berusade, tycker dom har blivit felbehandlade.
Och Ordningsvakter HAR rätt att bruka visst våld. Och gör personen då motstånd, så uppkommer lätt personskador tyvärr. Klart det blir tumult som i detta fall när den gripnes 2 kompisar skall frita sin vän som gripits för Hot mot tjänsteman.
Bara dumt att ge ena eller andra sidan ris eller ros innan utredningen är klar.

MEN VAR KRITISK MOT ALLT NI LÄSER I MEDIA ! (Dom vill bara sälja lösnummer)

Anonym sa...

Känns lite skumt de här...

Kan de möjligen va så att nån är "gramse" på en förvaltning i Matteus. Var inte bara Pinkertonliknande affärer som försigicks där har de ryktats...

Anonym sa...

Konstigt att sju ordningsvakter står anmälda när det bara jobbar max fyra stycken på en måndag kväll på the lab... bra journalistik..

Anonym sa...

Hur ska rättssystemet kunna leda till rättvisa när de inte har säkrat några bevis, förhört alla vittnen mm. Jag känner de tre personerna, framför allt den som är anmäld för hot mot tjänsteman mycket väl och känner hela sanningen, dvs den som står i insändaren Rickard har skickat in!

Anonym sa...

Tycker det är synd att folk tror mer på de "vanliga" än de som faktiskt står där för att upprätthålla ordning och ta emot all skit som diverse gäster kan ge. Inte det roligaste kan jag tänka mig att göra sitt jobb och sen får höra man har ett dåligt liv är inte värd ett skit och bara har "brickan" för att vara någon. Alla har ett inre som kanske inte alla andra ser eller vill se, dom vill se dessa tuffa elaka brutala Vakter som misssköter sig och använder batong och slår oskyldiga, men tror ni verkligen att sådana killar och tjejer är kvar i branschen så länge? Inte jag, jag skulle själv aldrig vilja jobba med en sådan människa då det handlar mer om ömsesidig respekt mellan Gäster och vakter. Tycker dock inte många gäster förstår det utan anser sig direkt vara utsatta för något kränkande eller fördomsfullt. Åk hem nyktra till och tänk efter så kanske ni förstår situationen bättre än innan.

Anonym sa...

Hej Micke,
Du säger själv att du är ordningsvakt, då måste du ju vara införstådd i hur ett ingripande tolkas av förövaren. Tror du på blodigaste allvar att 7st ordningsvakter helt oprovocerat misshandlar 3 personer?
I ett bra avlägsnande på en person behövs det vara minst 2 ordningsvakter för att minimera skador på både parter och i det här fallet skulle jag räkna att det behövdes minst 6st. Om de då också gör motstånd som är mer vanligt än ovanligt är ju en extra hand välkommen och då var det väl ren tur att det fanns en ordningsvakt till?
Tycker inte om att du dömer ordningsvakterna på förhand med endast information du fått från media, det låter inte särskilt smart. Visst kan vakterna gjort dumheter, det säger jag inte men att döma utan att sett till alla parter är ju helt absurt.

Anonym sa...

Om nu allt handlar om att folk är för berusade och när detta påtalas så accepterar inte folk det utan börjar bråka....så se till att ha en duglig
/godkänd alkoholmätare

- du, om du har mindre är 1,0 promille så kommer du in igen och jag bjuder på inträdesavgiften.
- om inte, så går du lugnt härifrån annars så blir det polisen (som också ser till att kolla att personen är för berusad med utanandnings prov.

dylik mätare skulle inte kosta för mycket och skulle ta död på snacket.

Dan

Anonym sa...

Det är fascinerande att ni människor köper allt tidningarna skriver. Är det någon som undrar hur andra sidan av historien lyder, med andra ord båda parternas version? Ni är för patetiska och köper alltt skit som skrivs. Sorgligt… Och artikeln som Rickard har fått skriva är skratt retande. Det låter som att det är en högstadieelev som har skrivit det. Kan ju inte tas på allvar. Han låter som en bitter snorunge...Patetiskt...

Anonym sa...

Men ärligt talat... > Han har ju själv skrivit allt... Han som blev gripen.. Kan han inte bara stå för vad han gjort??? Varit full och betett sig illa och gjort bort sig.. Jävla nolla... Inte ens världens sunkigaste ordningsvakt skulle göra nåt sånt... helt absurdt.. Jävla hetsjakt på vakter

Anonym sa...

Om man försöker "frita" sin kompis från en väktare/ordningsvakt borde man inte bli förvånad att det slutade på det här viset. Ingen nykter människa skulle nog komma på tanken att göra det.
Trist att man bara kan höra ena parten pga tystnadspliketen hos vakterna så då kan dom utnyttja det till sin fullo. Som t.ex. att dom har hemska svarta kläder. Det har väl alltid varit en standard att ha mörkfärg innom orningsmakten.