måndag, januari 08, 2007

The Gudrun memorial

2 år sen idag stormen gudrun härjade i södra sverige och jag blev instängd i en buss mitt i stort slag mellan moder jord och denna Gudrun.
Det började med en trevligt tripp mot jönköping på en hockeymatch som för övrigt slutade noll noll, hur vanligt är det?
PÅ hemvägen märkte man att det blåste mer än en vanlig vinterbris ute, man tappade nästan andan när vinden piskade mot ansiktet.
Tänkte inte så mkt mer på det så jag satte mig i bussen som skulle ta mig hem, kör några mil och helt plötsligt ser man träd ligga lite hur som helst på vägen.
Rätt som det är som panikväjjer bussen för ett träd som faller över vägen och tränger in en mötande bil ett räcke, inte vidare skador på bussen förutom att dieseltanken slits sönder och vi inte kan fortsätta våran färd och måste vänta på en ersättningsbuss..
Efter en timme kommer bussen som äntligen ska föra oss hem, men det måste varit så att där bussen precis kört så har det fallit oändligt många granar och tallar.
Flertalet timmar får man sitta vid varje stop på vägen och hoppas att det är någon vänlig skogshuggare som är ute och fäller träd, samtidigt så sitter man mitt i skogen på en liten väg och vet att vilken sekund som helst kan det falla ett träd som klyver bussen i 2 delar och kan orsaka en del personskador.
Den gången hade vi tur, inga träd över oss.
Mest komiska va när vi kom till en statoilmack så går strömmen när vi är där inne och det blir totalt kaos, det gick inte betala med kort utan endast kontanter i jämn valör, för kassaapparaten ville inte öppna sig.
Jag va hederlig den natten, men det va flertalet som käkade sig mätta utan att betala ett öre :(

OH, en resa som tog 14 timmar att åka 11 mil, med en nacke som inte tålde att sitta i en buss så länge, va kanske en av dem längsta nätterna i mitt liv, för man visste inte när eller hur man skulle ta sig hem.
Men hem kom jag, välbehållen, hel och en erfarenhet rikare.
Efterspelet va att det varken fanns El, Vatten eller telefoni på flertalet veckor hemma så jag fick emigrera hem till barndomshemmet :)
Men nu är jag här igen, varken bortblåst eller förorsakad :)
Mig blir ni verkligen inte av med så lätt i första taget.


-m!cke

Inga kommentarer: